سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مهندسی توسعه نظام اجتماعی
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» گفتگو با خبرگزاری رسا: پیرامون مذاکرات هسته ای

پژوهشگر علوم اسلامی حوزه علمیه کرمان:
مذاکرات هسته ای نباید به موقعیت استراتژیک ایران ضربه بزند خبرگزاری رسا

ـ پژوهشگر حوزه علمیه کرمان گفت: در عرصه روابط بین الملل، نباید به گونه ای عمل کنیم که قدرت درگیری و موضعگیری انقلاب نسبت به مدیریت، فرهنگ و تمدن غرب و مظالم آن در راستای مذاکرات و رفع تحریم ها از دست برود.

حجت الاسلام علی رضا انجم شعاع، پژوهشگر علوم اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، اظهار داشت: از اول انقلاب دو نوع رویکرد بر ادبیات سیاسی کشور حاکم بوده است، یک نگاه قواعد روابط بین الملل مثل مذاکره، گفت‌وگو، تعامل، صلح و … را از الزامات توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جامعه می داند و معتقد است هر چه تعامل، ارتباط، وابستگی و در هم تنیدگی بیشتری با فضای بین الملل، به ویژه قطب های قدرت جهانی داشته باشیم، مسیر توسعه یافتگی و رشد را به سرعت طی می کنیم.
 
وی افزود: این رویکرد معتقد است از بُعد اقتصادی ارتباط با دنیا و نظم های مالی جهان، یک فرصت و مزیت نسبی است و سبب می شود ما ارتقای جهانی پیدا کنیم، بنابراین فضای کسب و کار و بازرگانی و صادرات و واردات عوض می شود، هزینه دانش تخصصی و تولید پایین می آید و خود همین امنیت اجتماعی و سیاسی و اقتصادی را برای جامعه  فراهم می کند، در نتیجه این ارتباط هم به صرفه است و هم ثروت زا.

  حجت الاسلام انجم شعاع با بیان اینکه این دسته پیشنهاد می دهند که کشور وارد فضای رقابت با دنیا شود، تصریح کرد: به عقیده این گروه، چنین چیزی میسر نمی شود مگر اینکه مسائل سیاسی را که مورد اختلاف است، با دنیا حل و فصل کنیم، چرا که مشکل اصلی ما با دنیا همین مسائل حل نشده سیاسی است.

 پژوهشگر علوم دینی خاطر نشان کرد: نگاه دیگر معتقد است انقلاب اسلامی در مقابل یک تمدن مخرب قرار گرفته و دائما درگیر تهدیدها و آثار مخرب و زیان بار این تمدن است. از تهدیدهای سیاسی و امنیتی گرفته تا تهدیدهای اقتصادی و ...  

وی افزود: با توجه به این مطلب، باید قواعد روابط بین الملل را با توجه به تهدیدات و حفظ عزت و حکمت و مصلحت جامعه با مهندسی دیگری باز تعریف کنیم.

حجت الاسلام انجم شعاع با انتقاد از سخن برخی ها که مذاکره با غربیان را در چارچوب نظریه برد ـ برد تحلیل می کنند، خاطر نشان کرد: بر اساس نگاه دوم، مذاکره با برخی از کشورها، نه بر مبنای نظریه قدرت و تئوری بُرد بُرد، بلکه بر اساس اصل قرآنی "نه ظلم کنید و نه ظلم پذیر باشید" صورت می گیرد و بدین ترتیب، در عرصه روابط بین الملل، متعادل ترین نوع ارتباط را با سایر کشورها برقرار می کنیم. 

محقق علوم اسلامی با تأکید بر ضرورت آسیب شناسی مذاکرات هسته ای با کشورهای موسوم به 5+1، اظهار داشت: اگر بخواهیم از بُعد مدیریت استراتژیک به مساله نگاه کنیم باید ببینیم که آیا این مذاکرات به هژمونی انقلاب اسلامی آسیب وارد کرده یا خیر، به عبارت دیگر آیا صف بندی ما با دنیای مقابل به هم ریخته و التقاطی شده است یا این گونه نیست.   

وی افزود: از نگاه قرآنی آنچه قطعی است وجود دو جبهه حق و باطل و درگیری این دو جبهه در تمامی سطوح است و بی تردید پیروزی حتمی از آن جبهه حق است. با توجه به این اصل قطعی، در عرصه روابط بین الملل، نباید به گونه ای عمل کنیم که قدرت درگیری و موضعگیری انقلاب نسبت به مدیریت، فرهنگ و تمدن غرب و مظالم آن در راستای مذاکرات و رفع تحریمها از دست برود.

وی با رد این اتهام که برخی از جریانات با برطرف شدن تحریم ها مخالفند، تأکید کرد: مذاکره و رفع تحریم ها را همه قبول دارند، اما باید توجه کرد که آیا در طول مذاکرات، الزامات بالا دستی نظام را که قابل تصرف و تغییر نیستند در نظر داشته ایم؟ اگر تحولات را در مقیاسی که نبی مکرم اسلام (ص) تعیین کرده اند، بر اساس صف بندی و نبرد تاریخی بین دو جبهه حق و باطل تحلیل کنیم، در اینصورت ما حق هر نوع تصرف و خلافتی نداریم، این گونه نیست که مسائل مطابق میل و خواسته و ذهنیت ما تنظیم شود. تنظیم قواعد گفت‌وگو و مذاکره با دنیا عمیقا با معادلات پرستش تاریخی و اجتماعی ما در ارتباط است. 

حجت الاسلام انجم شعاع، با اشاره به طبیعی بودن اظهار نظرها و گمانه زنی های مختلف در روند مذاکرات هسته ای، خاطرنشان کرد: در این مسائل باید روحیه تحمل را در خود تقویت کنیم و زود دست به قضاوت و متهم کردن این و آن نزنیم، افزون بر این، با شجاعت گمانه زنی کنیم و مسائل را رصد کنیم.  

وی افزود: مسأله مهم در این بین، این است که اولا تکلیف خود را انجام دهیم، چرا که آنچه از اسلام و عمل حضرت امام (ره) می فهمیم این است که ما مامور به تکلیف هستیم نه نتیجه، دوم اینکه در این مساله خاص افق نگاه مقام معظم رهبری و نوع ورود و خروج ایشان در این مساله را مورد دقت قرار دهیم و سطح حساسیت و ذهنیت خود را بر این مدار تنظیم کنیم./972/ت302/ب



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » علیرضا انجم شعاع ( یکشنبه 93/12/24 :: ساعت 10:12 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

مکتب سلیمانی در گذر ایام الله تاریخ و الزامات و موانع انتقام سخت
مکتب سلیمانی در گذر ایام الله تاریخ و الزامات و موانع انتقام سخت
مکتب سلیمانی در گذر ایام الله تاریخ و الزامات و موانع انتقام سخت
گزارش نشست علمی انجمن فقه در موضوع: وقف پول از دیدگاه امامیه
خلاصه طرح مطالعاتی استراتژی توسعه صنعتی کشور مسعود نیلی
فلسفه چگونگی اسلامی(6)
فلسفه چگونگی اسلامی(6)
فلسفه چگونگی اسلامی(4)
فلسف چگونگی اسلامی(3)
فلسفه چگونگی اسلامی (2)
فلسفه چگونگی اسلامی(1)
به مناسب هفته افشای حقوق بشر غربی
تبیین و تعمیق مولفه های صنعت موضوعاً براساس فلسفه شدن اسلامی د
جلسه اول سلسله نشست های انقلاب اسلامی- حجت الاسلام صدوق
تعریف سیستم و نگرش سیستمی
[همه عناوین(83)]

>> بازدید امروز: 6
>> بازدید دیروز: 7
>> مجموع بازدیدها: 68091
» درباره من

مهندسی توسعه نظام اجتماعی

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب